In totaal werden 22 afwijkingen genoteerd. Dat levert dus per auto gemiddeld 5,5 afwijking op. Bij sommige auto's lag het getal onder het gemiddelde, wat betekent dat er ook Tractions bij waren met meer afwijkingen. In elk geval stof tot nadenken -en actie! bij de eigenaren. Een afwijking betekent namelijk dat je iets moet doen om deze opgelost te krijgen. Sommige vragen direct actie, andere kunnen misschien even wachten, maar van uitstel moet geen afstel komen.
Hieronder het relaas van ons afdelingslid Martijn Veken over de Technische Controle van zijn Traction.
Technische Controle van onze Traction In 1993 heeft mijn vader een Traction Avant gekocht, een 11BN uit 1955. Vrij snel na de aankoop is hij de Traction gaan restaureren en ergens in 1998 was ze klaar. Met de Traction hebben mijn vader en moeder vele mooie ritten gemaakt, vaak ook met de Traction club. Na het overlijden van mijn vader in 2008 hebben we nog maar een enkele keer een rit gemaakt. Er speelde helaas te veel emotie in mee. Maar eind vorig jaar hebben we toch besloten dat we de Traction weer actief willen gaan gebruiken en daarom ben ik ook gelijk lid geworden van de Traction club. Een paar weken geleden hebben we de Traction weer laten ontwaken. De accu was overleden, maar na het plaatsen van een nieuwe was er slechts een beetje start spray nodig om de motor te laten starten. Het was mooi weer, dus gelijk maar een ritje gemaakt om te kijken hoe ze reed en dat ging allemaal heel goed. De motor liep goed en technische leek het meeste wel goed te werken. De banden waren wel duidelijk aan vervanging toe, dus afgelopen maandag een set nieuwe laten monteren. Hoewel de auto goed functioneerde, ontbreekt het mij aan de specifieke kennis om een Traction helemaal na te lopen. Omdat ik graag veilig met de Traction wil rijden, hebben we haar ingeschreven voor een technische controle van de club. Op de betreffende zaterdagochtend ben ik samen met mijn broer en mijn zoon naar Opperdoes gereden. Het voorjaar was prachtig gestart, maar de afgelopen dagen hadden we toch weer winters weer gehad. Toen we wegreden zag het er nog prima uit, maar onderweg kregen we toch een klein sneeuwbuitje over ons heen, dit deerde de Traction echter niks. Even voor half elf kwamen we bij de woning van Karel aan die daar prachtig woont met een garage waar je stiekem een beetje jaloers van kan worden. De inspectie werd daar door Karel en Martin uitgevoerd, die voortvarend de lijst met te controleren punten afliepen. Bij de eerste test werd de verlichting gecontroleerd. Daar bleek gelijk dat de remlichten het niet deden, een niet onbelangrijk punt… Op de meeste controlepunten mocht de Traction echter complimenten in ontvangst nemen, de tijd leek weinig vat op haar te hebben gehad. Maar ook waren er wat punten van aandacht, de hoofdremcilinder leek wat te lekken, een hoes bij de linker aandrijfas was gescheurd en de hoezen van de fuseekogels waren toch wel aan vervanging toe. Ook kregen we advies om ook de brandstofslangen te vervangen. Er was niet direct een probleem, maar gezien de leeftijd van de slangen toch wel een verstandige actie om uit te voeren. Onderzoek van de motor van de Traction bracht ook wat interessants naar boven: de onderzijde van het blok is een 11D en de bovenzijde een Perfo. De datumstempel op het blok geeft aan dat het van eind maart 1955 is. Dat zou vlak voor de overgang van de Perfo naar de 11D motor zijn. Wellicht dat er in de overgangsfase wat dingen gecombineerd zijn, maar het kan natuurlijk ook dat een van beide delen ooit eens is vervangen. Ik heb een grote map met facturen, wellicht dat daar ergens een spoor in te vinden is. Aan het einde van de controle ontvingen we een keurig rapportje met alle bevindingen. Daarna nog even gezellig een kopje koffie gedronken met de heren controleurs en vervolgens weer huiswaarts gekeerd. Al met al een leerzame ochtend en een fijn gevoel dat de Traction nog steeds in een uitstekende staat verkeert. Martijn Veken |